داروهای مهار کننده پمپ اسید معده و عوارض انها
داروسازان
مطالعات جدید پزشکی

گروهی از داروها هستند که وظیفهٔ اصلی شان در بدن کاهش پایدار اسید معدهاست. آنها قوی‌ترین گروه در میان داروهای متشابه هستند. کشف

این گونه از داروها در اوایل سال ۱۹۷۰ میلادی و با کشف وجود پروتئین‌های غشائی حامل پروتون در دیوارهٔ معده و تاثیر آنها بر ترشح اسید در معده حاصل شد. پی پی آی‌ها گروه قدیمی از داروهای مشابه اما با عملکرد گوناگون به نام ضد اچ ۲ها با تاثیر کمتر را جایگزین کردند. این دسته از داروها یکی از پرفروش ترین داروها در جهان اند و در کل موثر دانسته می‌شوند.

امپرازول- پنتاپرازول- اس امپرازول- از این دست داروها هستند.

امپرازول (به انگلیسی: Omeperazole)

 

نامهای تجارتی : Losec - Lorsec -Exiprazol - Merazole - Omezole - Pilozec

 

امپرازول یک بلوک کننده پمپ پروتون بوده واز طریق مهار سیستم آنزیمی H+/K+/ATPase در سطح ترشحی سلول پاریتال معده، باعث مهار ترشح اسید معده می‌شود.نکته از فارماکولوژی کاتزونگ : امپرازول سردسته مهار کننده‌های پمپ پروتون می‌باشد که به صورت برگشت ناپذیر عملکرد پمپ H+/K+/ATPase را، مهار می‌کند.نکته دیگر : اثر امپرازول ظرف یک ساعت شروع می‌شود و ظرف دو ساعت به اوج اثر خود می‌رسد و مدت اثر آن تا9۷ ساعت خواهد بود.

تداخلات دارویی

عوارض جانبی

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان داروسازان و آدرس aminataie.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان